2015. március 30., hétfő

Szezonzáró jégmászás a Nagy-Morgás jegein

Még a múlt heti jegezés alkalmával beszéltük meg Belá Petivel, hogy a hétvégére egy szezonzáró jégmászással búcsúztatjuk a téli szezont. A hónap elején Peti mászott néhány napot a Zöld-tavi-völgyben és akkor szemelte ki az északi fekvésű Nagy-Morgás oldal jegeit, melyből a völgy bejárata felőli 2 jég volt még remek állapotban, a felsőbbik jégcsapos és vékonyka volt. Mivel még nem másztam jeget ebben a völgyben, kiváló alkalomnak ígérkezett. Egész héten rossz időjárás uralta a Hegységet, hét vége felé viszont egy időjárás ablak mutatkozott vasárnapra. Ez akkurátusan bejött, tökéletes körülmények között sikerült egy egész napot jegezni és megmásznom a 36. és 37. tátrai jegemet. Mellénk szegődött még Saár Tibi is, így trióvá érett a duónk. A parkolótól 2 óra alatt értünk fel a jéghez, visszafelé alig több mint egy óra alatt értünk le az autóhoz. Az időjárás enyhe volt, kiérve reggel +3, a jégnél 0 / -1, a völgyben +4, a kocsinál visszaérve +10 fokot mértünk. Erős olvadás kezdődött, a hó is latyakossá vált, mindenünnen folyt a víz. A jég kezelhető állagú, puha volt.

A jobb oldali jéggel kezdtünk (Prvé l'ad). A jég három részből állt, egy függőleges első, egy lankás középső és egy függőleges felső részből, 2 kötélhosszból másztuk. Az első hossz végén egy befagyott kötélgyűrű volt a stand a jég bal oldalán (mi ezt szögekből épített standdal helyettesítettük), míg a második hossz felett már egy 2 pontos, láncos stand várt minket amiből le is tudtunk egyben ereszkedni.

A bal és a jobb oldali jegek
Meredek alsó rész
Tibi és Peti

Visszatekintés
Folytatásban a bal oldali jeget másztuk meg, ami 1 kölélhossz volt, puha-vizes jégen, könnyebb terepen. ennek tetején is egy 2 pontos, láncos stand tette a dolgát. Megmászva leereszkedtünk és megmásztuk még egyszer a jobb oldali jég alsó hosszát. Ezt követően összepakoltunk és elindultunk lefelé, ekkor már fél öt körül járt az idő. Lefelé olvadt hóban bő egy óra alatt értünk a kocsihoz, majd 4 órával később haza.
A bal oldali jég

A 2. menet

Remek nap volt, jól éreztük magunkat, jókat másztunk, jól szórakoztunk. Sziklamászás jön...