2014. január 13., hétfő

2 nap a Jég "fogságában"

Szezonunk következő megállója ismét a Tátrában volt. Téliesebbre fordult az idő odakint, így egy két napos jégmászást iktattunk be a napirendünkbe. A csapat Baráth Béciből, Kosztán Csabiból, Brezovszky Gáborból és jómagamból állt ezúttal is.
Szombaton korán reggel indultunk és egészen vasárnap estig tartott a "jólét". Az első nap a Menguszfalvi-völgy L'adopád v Patrii jegét(WI 4, 50 m) és az e fölött lévő gerincig vezető meredek kuloárt másztuk két partiban, Csabi-Brezó és Béci-Én összeállításban. A Csorba-tónál parkoltunk az autóval, innen szűk egy óra alatt voltunk a jég beszállásánál. Az útról egy meredek hómezőn értük el a jég alját. Elsőként mi láttunk neki az én vezetésemmel és abszolváltuk könnyedén a jeget, aminek a tetején balra egy fenyőfán volt a láncos stand. Innen egy rövid jeges rész(WI 3, 10 m) és egy havas szakasz (20 m) után értünk egy újabb standhoz ami szintén bal oldalon volt egy fán, egy hevederből és egy karabinerből. Innen már a maradék 300 métert a firnes kuloárban testre tekert kötéllel, szinkronban tettük meg, kiérve a gerincre, majd ugyanitt vissza. Ez szűk 2 órát vett még igénybe. Visszaérve én másztam még egyszer a jeget, ekkorra a másik duó is visszaért a beszálláshoz. Ez volt a 32. jegem a Tátrában(ismétléseket nem számolva). Összepakoltunk majd vissza a kocsihoz, eztán pedig Nová Lesnára a szokásos szállásunkra.

A jég

Béci

Csabi

Brezz

Vigyor Vidor

A gerincen

Az Omladék-völgy

Vasárnapra a Jávor-völgy Pozsonyi jegét (WI 5, 180 m) terveztük, de az éjszakai hóviharok és az erős havazás miatt erről le kellett tennünk és valami közelebbi célt kellett kitűznünk. Felmentünk kocsival a Sziléziai-házhoz és körbenéztünk a Felkai-völgyben, de a jegek az - Orolínov kivételével amit több tucatszor másztam már - nem voltak még jó állapotban (itt a Sopel lett volna érdekes). Átmentünk a Nagy-Tarpataki-völgybe és elindultunk felfelé, mondván majdcsak mászunk valamit ahol nincsenek sokan. A Veverkov alá érve 5 parti várakozott a meredek rész végénél keresztben eltört!!! jég alatt, és jó pár mászó igyekezett a feljebb lévő - általunk a szezonban már mászott Grósz és Bibin jegekhez. A Strabavy-hreben maradt az egyedüli mentsvár, bár itt is másztunk már az idényben. Felszívtunk a Siroki-jéghez és itt ütöttük el az időt(szó szerint). Itt sem voltunk egyedül, egy szimpatikus pozsonyi hármas mászott mellettünk akinek az egyik tagja magyar volt, egy hegyeshalmi mászósrác akivel jót beszélgettünk. Másztunk a jégre két utat, egy WI 4-et és egy WI 5- -t. Az időjárás pocsék volt, erős szél és havazás próbált meg hátráltatni minket, de nem adtuk magunkat. Jót másztunk és indultunk visszafelé a Tarajkán lévő autónkhoz. Hazafelé még megittuk a kötelező kávénkat a poprádi Kauflandban és este 8-ra értünk Bárnába.

Siroki-jég beszállása

Csabi fel, Béci le

A folytatásban ismét Tátra jön, vélhetően a Lengyel-Tátra Mních tömbjének Kurtyka kuloárja (WI 4/5, 80 m) a Halas-tónál. Az időjárás és a viszonyok függvényében...